MATEMATYKA DLA KAŻDEGO

Nie taka matematyka straszna, jak o niej mówią. Aby to sprawdzić, uczniowie klasy Ia brali udział w projekcie edukacyjnym Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka? Fundacji Uniwersytet Dzieci. W czasie zajęć uczniowie odkrywali praktyczne zastosowanie matematyki –  przeprowadzali  doświadczenia, robili labirynty, klepsydry, zegar słoneczny,  dokonywali obliczeń, brali udział w miniwykładach prowadzonych przez naukowców np. astronomów, ornitologów, psychologów.  Badali  m.in. czy wszystko da się zważyć i zmierzyć, ile papieru jest w rolce, odkrywali jak płynie czas, po co są emocje czy jak uczyć się koncentracji uwagi.

Opis zdjęć

  1. Na pierwszym planie grupa dzieci porównuje ciężar pomarańczy i gruszek na zrobionej przez siebie wadze. Stojący w środku chłopiec trzyma wagę zrobioną z wieszaka do ubrań. Na końcówkach wieszaka powieszone są reklamówki z owocami.
  2. Sześcioro dzieci wyciska sok z owoców za pomocą sokowirówki. Jeden chłopiec wkłada owoce do sokowirówki, drugi trzyma pojemnik z sokiem.
  3. Na pierwszym planie czwórka dzieci odważa 1 kg pomarańczy. Owoce w reklamówce położone są na wadze szalkowej. W tle dzieci siedzące przy stolikach kroją pozostałe owoce przeznaczone na sok.
  4. Grupa sześciu dziewczynek siedzi na podłodze. Przed każdą leży pasek papieru toaletowego. Stojąca w centrum dziewczynka odmierza stopami długość swojego paska papieru.
  5. Dziewczynka klęczy na podłodze, odmierza dłonią długość papieru w rolce.
  6. Grupa dzieci siedzi w kręgu i podaje sobie maskotkę. Stojąca na pierwszym planie dziewczynka odlicza przy pomocy wahadła ilość czasu przeznaczoną na zabawę. Siedzący w środku chłopiec oblicza ten czas przy pomocy klepsydry zrobionej z butelek po wodzie i ryżu.
  7. Dzieci siedzą w kręgu. Obserwują działania zegara wodnego, który trzymają nauczycielka i praktykantka.
  8. Na pierwszym planie 3 chłopców układa kartki z cyframi. Budują zegar słoneczny. Pozostałe dzieci obserwują pracę kolegów.